Wat doe ik als het team in de weerstand schiet?

Wat doe ik als de groep in de weerstand schiet? Kan ik daar wel mee omgaan? Deze vraag stelde ik laatst aan mijn coach. Ik spar graag met haar over werkvormen die ik in groepen in wil zetten. Haar antwoord was gelijk raak: ‘vergeet alsjeblieft de sportjuf niet, die jij ook bent’. Huh, dacht ik? […]

Lees verder

Het geheim van goed faciliteren

Faciliteren is meer dan alleen een groep medewerkers begeleiden. Ja, natuurlijk zorg je er als facilitator voor dat deelnemers weten wat ze moeten doen. Je verzint inspirerende werkvormen, begeleidt discussies en zorgt ervoor dat het gewenste resultaat, binnen de beschikbare tijd, bereikt wordt. Maar faciliteren is meer. Ik vond het lastig om het goed onder […]

Lees verder
facilitator_check_je_workshopruimte

Check je workshopruimte

Eén van de onderwerpen waar je als facilitator tijdens de voorbereiding van je workshop over nadenkt, is de ruimte. De ruimte kan namelijk zoveel invloed hebben op je workshop of meeting. Wist je dat? En echt, ik adviseer je om zelf de ruimte te gaan bekijken. Helemaal als je workshop een belangrijke rol in een groter geheel […]

Lees verder

Wat ik van mijn eerste SCRUM-opdracht leerde

Ongeveer 10 jaar geleden, werkte ik als senior consultant bij een strategisch adviesbureau. Niet dat ik zo’n strategische denker was. Ik was wel goed in het begeleiden van processen. Processen die vaak de strategie van de organisatie raakte. Vaak ging het om projecten waarbij de klantorganisatie anders wilde gaan werken. Of projecten waarbij de IT […]

Lees verder
goede voorbereiding facilitator

De 6 P’s voor een goede voorbereiding van je meeting

Voorbereiding is alles. Ongedacht of dit voor een presentatie, een workshop of een regelmatig terugkerende meeting is. Hoe weet je nu zeker dat je écht overal aan gedacht hebt? Wat zijn de belangrijkste onderwerpen waar je over na moet denken? Zelf gebruik ik de 6 P’s als checklist. Zodat ik zeker weet dat ik overal […]

Lees verder
3 werkvormen samenwerking vergroten

3 manieren om samenwerking te vergroten

Als je met een team werkt, wil je dat teamleden ook echt samen aan het werk gaan. Dat kan op verschillende manieren. Plenair informatie uitwisselen is één van de meest gebruikte werkvormen. Een voorbeeld hiervan is de klassieke brainstorm, waarbij iedereen zijn ideeën op het grote bord plaatst en toelicht. Het nadeel van plenair informatie […]

Lees verder
facilitator_beter_luisteren_7_technieken

7 technieken om nog beter te luisteren

Naast het stellen van goede vragen, is ‘luisteren’ een belangrijke competentie voor een projectleider of facilitator. Uit ervaring kan ik zeggen dat niet iedereen altijd even goed luistert. Of, iemand denkt dat hij goed luistert. En denkt te begrijpen wat de ander zegt. Terwijl dat niet het geval is. Het gevolg: twee mensen die langs […]

Lees verder
draagvlak_regelen_in_je_team

3 voorbeelden van visueel denken

Volgende week start ik met een nieuwe faciliteeropdracht. Medewerkers uit verschillende organisatieonderdelen gaan gezamenlijk een programma van eisen (PvE) opstellen. Je begrijpt het al: zoveel verschillende afdelingen, dat betekent ook veel verschillende meningen. Het is mijn taak om al die verschillende meningen samen te brengen. Door bijeenkomsten te organiseren en te faciliteren. Bijeenkomsten waarin we de inhoud […]

Lees verder

3 voorbeelden van visueel denken

“Leuk, die visuals, maar hoe gebruik je die nu in je werk? Kun je een aantal voorbeelden geven, zodat ik er wat meer beeld bij krijg?” Een vraag die ik de afgelopen periode meerdere keren heb gekregen. Tijd voor drie concrete voorbeelden. Hopelijk geeft dit jou inspiratie om met visuals in je eigen werkomgeving aan […]

Lees verder