Hoe maak je een online presentatie interactief? Vaak is een online presentatie een zendverhaal, met gevolg dat deelnemers ergens in je verhaal afhaken. Hoe kun je dit voorkomen? Hieronder geef ik je 14 tips om je presentatie interactiever te maken.

De inspiratie voor dit blog ontstond na de reactie op een post van mij op LinkedIn. Daarom een dankjewel aan: Natasja Hoogenboom, Martijn van Kesteren, Jasmijn Mioch, Nelleke van Dam, Ankie van der Padt, Joyce Albers, Dagmar Vriends en Gaby de Raat-Lotgering: bedankt voor jullie leuke en uiteenlopende tips!

#1 Je presentatie begint vooraf

Zelf ben ik een enorm voorstander van asynchroon werken. Je zet als het ware je deelnemers al voordat de meeting start, aan het werk. Dat kan ook bij een online presentatie.

Een voorbeeld: ik stuur deelnemers bijvoorbeeld van tevoren een video die ik via het platform Loom.com opneem. In de Loom-video leg ik iets uit (over het onderwerp of over de opzet van de bijeenkomst), stel een vraag of geef ze een opdracht, bijvoorbeeld om iets te lezen. Onderaan de video kunnen ze vragen stellen, die ik op het Loom-platform kan beantwoorden.

Het doel hiervan is de deelnemers warm te maken voor de presentatie, en tegelijkertijd alvast interactie met ze te hebben. Met het doel dat ze met een ander gevoel de online ruimte instappen.

#2 Met wie zit ik eigenlijk in deze presentatie?

Wil je interactiviteit in je meeting, dan moeten mensen zich vertrouwd voelen in de online omgeving. Daar spelen veel factoren een rol bij. Het begint in ieder geval altijd met: met wie zit ik in deze sessie? Soms is er ruimte voor een uitgebreid voorstelrondje, en anders volstaat (bij een grote groep) het beantwoorden van een specifieke vraag in de chat.

Laat deelnemers met elkaar connecten, zo voorkom je dat het een kale en koude meeting wordt!

#3 Peil de kennis over het onderwerp

Wat weten de deelnemers al over het onderwerp? Laat ze bij de start van de online meeting in break-outrooms bespreken wat ze al van het onderwerp weten. Geef ze 10 minuten om over het onderwerp na te denken en laat iedere subgroep een specifieke vraag meenemen naar de mainroom.

Of, zet voor de start van je meeting een document (bv een Google Document) klaar met een aantal specifieke vragen. In de eerste kolom zet je de namen van de deelnemers, in de tweede kolom is er ruimte om de vragen te beantwoorden. Op deze manier peil je niet alleen de kennis van de deelnemers, je zet ze gelijk ook in de actiestand. En, je voorkomt dat de deelnemers zitten te wachten terwijl iedereen binnendruppelt en het energiepeil misschien al daalt.

#4 Wat willen de deelnemers eigenlijk weten?

Geef een presentatie op hoofdlijnen (bijvoorbeeld: licht de 5 kernpunten toe) en laat deelnemers stemmen over welk kernpunt ze meer willen weten. Vraag of de deelnemers daarna in de chat (of in een digitale tool) willen schrijven wat ze over dit kernpunt willen weten. Daar ga je (als spreker) vervolgens verder op in. Zo weet je zeker dat je iets vertelt, waarin de deelnemers geïnteresseerd zijn.

#5 Gebruik fysieke middelen

De dynamiek in een presentatie verandert als je fysieke middelen gebruikt. In plaats van de raise hands kun je vragen of ze twee gekleurde voorwerpen (groen en rood) uit hun huis willen pakken. Die voorwerpen gebruik je bij een kennisquiz, om ja/nee vragen te beantwoorden, etc..

#6 Interactieve quiz of poll

De fysieke middelen wissel je af met digitale tools. Gebruik Mentimeter, Socrative of Kahoot voor een interactieve quiz of poll. De resultaten kun je gelijk om je scherm delen. Niet alleen leuk en interactief, jij peilt ook gelijk de kennis van de deelnemers

#7 Laat deelnemers meetekenen

Presenteer een model of een proces en laat een specifiek onderdeel hiervan weg. Laat de deelnemers zelf invullen wat er ontbreekt, en hoe dit onderdeel eruit ziet. Bespreek dit achteraf, dit geeft je een beeld of de deelnemers de content begrijpen.

#8 Laat deelnemers een processtap uittekenen

Presenteer een model of een proces en laat een specifiek onderdeel hiervan weg. Laat de deelnemers zelf invullen wat er ontbreekt, en hoe dit onderdeel eruit ziet. Bespreek dit achteraf, dit geeft je een beeld of de deelnemers de content begrijpen.

#9 Zet deelnemers aan het werk in een break-outroom

Geef de deelnemers een luisterbreak, en laat ze de theorie verwerken. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om uit te werken (tekening, mindmap) wat ze net gehoord hebben. Of vraag ze om een samenvatting te maken in bijvoorbeeld 30 woorden.

Je zult er versteld van staan hoe iedere deelnemer de content op een andere manier interpreteert of andere onderdelen belangrijk vindt en/of onthoudt. Dat geeft jou als facilitator of trainer ook weer nieuwe inzichten en levert je een leuke inhoudelijke discussie op. En niet geheel onbelangrijk, de theorie beklijft ontzettend goed!

#10 Geef een casus

Om de theorie te laten beklijven, kun je je deelnemers een casus geven. Laat ze vervolgens de oplossing voor de casus in break-outrooms bespreken en dit plenair terugkoppelen. Verschillende subgroepen zullen met verschillende oplossingen voor dezelfde casus komen!

#11 Zoek het antwoord

Geef iedere break-outroom een deel van je presentatie of een artikel over het onderwerp dat jullie behandelen. En, geef ze een aantal vragen mee. Laat de deelnemers vervolgens de antwoorden zelf opzoeken in je presentatie (of een artikel over het onderwerp) opzoeken

#12 Grote groep? Nodig een mysterie guest uit
Zin in een ludiek moment in je presentatie? Zorg voor een mystery guest: een tekenaar die visualiseert wat er in de break-out room wordt bedacht, iemand die een specifieke vraag stelt, of iemand die een gekke hoed opheeft en zo inbreekt. Kortom, doe iets geks. Je deelnemers zullen jouw presentatie nog lang onthouden. 

#13 Giet je presentatie in een andere vorm

Wil je eens hele andere aanpak? Denk dan eens aan een Q&A met een inhoudelijk expert en een moderator die zorgt voor de rode draad. Zo ontstaat er een interview, wat boeiend is om te kijken. En natuurlijk kan de moderator bovenstaande tips erin verwerken.

De vragen laat je de deelnemers van tevoren formuleren en mailen, zodat de specialist en de moderator zich goed kunnen voorbereiden. Natuurlijk zou dat ook tijdens de presentatie via de chat kunnen, of een spreker die tijdens de presentatie aangewezen wordt door de moderator. Zelf hou ik van een goede voorbereiding en doe het liever vooraf, of maak een combi van live en vooraf.

#14 Wat neem jij mee naar huis?
Een goede afsluiting is key. Ik heb er al een keer een uitgebreid blog over geschreven, wie weet haal je er tips uit. Bijvoorbeeld om een deelnemer te vragen om samen te vatten wat zij vandaag geleerd hebben. Dan kan natuurlijk in de chat. Het geeft je waardevolle info en feedback, en de deelnemers misschien nog nieuwe inzichten.

Ik wens je een goede, interactieve online presentatie toe!

Wil je geen artikel/blog missen?
Schrijf je in en je ontvangt 'm in je mailbox