Iedereen, of je nu een facilitator of een sporter bent (en ik ben heel toevallig allebei 🙂 ) krijgt te maken met situaties waarbij je op de proef gesteld wordt. Bijvoorbeeld, de groep gaat niet mee in het proces dat je voorgesteld hebt. Of, je weet opeens niet meer de juiste woorden om een werkvorm duidelijk uit te leggen. Je staat te uhhh-en voor de groep en komt onvoldoende krachtig over.

Het gevolg? De onzekerheid slaat toe, je weet niet zeker of de groep je nog wel serieus neemt. En ondertussen verloopt de sessie niet zoals je voor ogen had, en bereik je niet het resultaat dat je met de groep had willen bereiken.

Ik begon dit blog met dat ik niet alleen een facilitator, maar ook een sportvrouw ben. Vanuit mijn sportleven heb ik veel geleerd over sportpsychologie en wat mentale training met je kan doen. Denk aan inzichten als het gaat om motivatie, angst, doorzettingsvermogen of het vergroten van je zelfvertrouwen.

Een groot deel van deze sportlessen, gebruik ik ook in mijn werk als facilitator. Immers, net zoals bij een sporter, verwacht ook jouw klant (je publiek) dat je op een bepaald moment presteert. En, jij als facilitator (als sporter), hebt ook te maken met je gedachtes, angsten en invloeden van anderen tijdens de teamsessie (lees: het wedstrijdveld).

Kortom, de overeenkomsten tussen een sporter en een facilitator zijn groter dan je denkt. Ik neem je mee, in 3 belangrijke lessen die ik in de sport heb geleerd, en nu binnen mijn faciliteerwerk vaak gebruik:

Les 1: Focus op dingen waar jij invloed op hebt

Waar heb je invloed op? Dat is een vraag die je jezelf moet stellen, als je je zelfvertrouwen wilt vergroten. Een sporter is bijvoorbeeld onder de indruk van alle toeschouwers die komen kijken bij de wedstrijd. Zoals een facilitator onder de indruk kan zijn van alle deelnemers met grijze haren. Die weten veel meer dan jij, ze stralen senioriteit uit!
Maar, je hebt niet onder controle of die toeschouwers er zitten of niet. En net zo min, heb je onder controle wie de deelnemers in de sessie zijn die je gaat begeleiden.

Je kunt de druk extra hoog opvoeren door te denken dat de deelnemers en de klant extra veel van jou verwachten. Maar kan jij op een knopje drukken en bepalen wat de deelnemers denken? Nee, dat is niet mogelijk.

Waar jij wel invloed op hebt, is je eigen inzet. Jij doet, waarvoor jij gevraagd bent. Een opdrachtgever is niet zomaar naar jou toegekomen met de vraag of jij de sessie wilt begeleiden. Onthoud dat, en acteer in het huidige moment.

Elke keer wanneer je gedachten afdwalen naar dingen waar je geen invloed op hebt, breng je je aandacht weer terug naar de taak die je op dat moment uitvoert. Maak je niet druk om zaken die misschien helemaal niet gaan gebeuren!

Les 2: Vergelijk jezelf niet met anderen

Ik zal eerlijk zijn: dit doe ik zelf soms ook nog. Dan zie ik op LinkedIn een facilitator die heel enthousiast over Lego Serious Play vertelt, of iemand die bepaalde methoden in zijn teamsessies toepast. Dan denk ik: oh, dat moet ik ook kunnen!

Het is vaak een ongelijke strijd om jezelf met anderen te vergelijken. Het maakt overigens niet uit of je beter of slechter zal presteren, want je zult nooit precies hetzelfde zijn als iemand anders. Dat betekent niet dat je niet van andere mensen kunt leren, of je je niet door anderen kunt laten inspireren. Besef dat er maar één jij is!

Mijn tip: ontwikkel je eigen faciliteerstrategie, denk na waarom jij faciliteert en wat jij hierin belangrijk vindt. Gebruik dat als uitgangspunt en ontwikkel daarbinnen je eigen aanpak en methodiek. Als je jezelf als een authentieke facilitator ontwikkelt zal je zien dat je veel sterker staat.

Les 3: Lichaamshouding heeft invloed op je denken

Lichaamstaal heeft enerzijds invloed op hoe andere mensen ons beoordelen en zien. Denk maar eens aan een balletdanseres. Zij straalt kracht, elegantie en vorm van power uit. Een oud vrouwtje dat voorovergebogen over straat schuifelt, wekt eerder een gevoel van medelijden op.
Anderzijds heeft onze lichaamshouding ook invloed op hoe we ons voelen. Door het aannemen van een powerhouse pose kunnen we ons zelfvertrouwen vergroten. Een voorbeeld van een powerhouse pose: plaats je voeten op schouderbreedte, recht je rug en visualiseer alsof iemand je hoofd aan een touwtje (wat aan je kruin vastzit) omhoog trekt. Je wordt langer en langer, en krijgt zo een hele rechte en krachtige rug!

Het effect van je lichaamshouding op je denken wordt mooi omschreven door de psycholoog Amy Cuddy: our bodies can change our minds, and our minds change our behavior, and our behavior changes our outcomes.

Uit ervaring weet ik dat dit zo werkt, probeer het maar eens uit!

In dit blog heb ik drie belangrijke lessen uit mijn sportleven beschreven, maar ik heb er nog veel meer.
Bijvoorbeeld over het vasthouden van focus, over doorzettingsvermogen, over het ontwikkelen van creativiteit.

Wil je meer lezen over een specifiek onderwerp?
Zet het in de comments en ik schrijf er volgende maand een blog over!

Wil je geen artikel/blog missen?
Schrijf je in en je ontvangt 'm in je mailbox