Hoe krijg je ze mee? Ik weet het nog van vroeger: ik kreeg een project toebedeeld en moest vervolgens zelf maar zorgen dat het team hieraan mee wilde werken. Hoe vaak ik niet de woorden: ‘ja maar, dit kan ik niet, dit past niet bij mij, dit is mijn werk niet’ etc. van mijn teamleden heb gehoord!
Ik vond het vaak duwen en trekken om iedereen enthousiast te maken (en te houden). En oh ja, ook nog te voldoen aan alle eisen die gesteld waren.
En dan stond ik daar: met een team dat niet wilde en een deadline die in mijn nek hijgde.
Wat kun je doen om buy-in te creëren, zodat mensen met jou willen werken? Ik geef je 5 tips om mensen mee te krijgen met jouw idee of project.
De inspiratie voor deze tips haalde ik uit het boek ‘work with me’, geschreven door Simon Dowling. In zijn boek beschrijft hij essentiële ingrediënten, zoals mindset en skills, en hoe je mensen uitnodigt om aan jouw idee of project mee te werken.
#1 Je 'Big So What'
Denk heel goed na over het ‘waarom’ van je project. Waarom is dit belangrijk, wat wil je ermee bereiken? Je kent vast de 5xWHY techniek (5 keer doorvragen waarom iets belangrijk is).
Het verrast me iedere keer weer wat dit oplevert en hoe eerlijk en duidelijk het laatste antwoord is. En niet onbelangrijk: doe dit niet één keer, maar doe dit gedurende het traject meerdere keren. Het project verandert, je krijgt nieuwe inzichten, waardoor je je ‘Big Why’ nog scherper kunt verwoorden.
#2 People buy people first
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit helemaal waar is. Mensen worden enthousiast gemaakt door mensen. Wie wil je zijn, wat straal je uit, wat vind je belangrijk? Wees je bewust van datgene wat JIJ belangrijk vindt, en wat je wilt uitstralen. Ga hierover ook het gesprek aan met je stakeholders. Jij kan wel denken dat je iets uitstraalt, maar wellicht komt dit bij anderen heel anders over.
Zelf krijg ik heel vaak de opmerking dat ik zoveel enthousiasme en energie uitstraal. Dat is ook echt hoe ik ben en wie ik wil zijn. De andere kant is ook, dat ik me heel bewust moet zijn wanneer ik terug moet schakelen. Altijd maar enthousiast zijn, kan ook overweldigend op anderen overkomen. En overweldigend is zeker niet iets wat ik wil zijn!
#3 Make someone great
Natuurlijk, kritiek krijgen is niet leuk. Sterker zelfs, ik kan er soms heel erg kriegelig van worden. Toch heb ik wel geleerd om goed te luisteren naar datgene wat er gezegd wordt. En te bedenken, hoe het project hier beter door kan worden.
Waar ik vroeger heel snel de deur dicht gooide (en misschien wel een beetje boos werd om de kritiek), kan ik de reacties nu veel beter analyseren, en er datgene uithalen wat het project nodig heeft om te excelleren. Om uiteindelijk het gesprek af te sluiten met: dank je wel, hierdoor wordt het idee nog beter!
#4 Go slow to go fast
Help, dit is echt een statement dat voor mij van toepassing is! Zoals ik hierboven al beschreef kan ik erg enthousiast en vol energie ergens op reageren. Met als gevolg, dat alles ook echt NU moet gebeuren. Niet morgen, maar NU. En daar wordt een traject niet altijd beter van. Soms moet je gas terugnemen, anderen meenemen in jouw gedachten en hen de tijd geven, om hun mening te formuleren.
Ideeën moeten landen, moeten getest worden en weer bijgesteld worden. En dat gaat niet altijd NU. Dat heeft tijd nodig. Geef het die tijd en dram niet door.
#5 Become a master of movement
Dowling benoemt hiervoor twee key principes: talk action and talk accountability. Oftewel, vraag na iedere bijeenkomst altijd:
- Wat de volgende stap is.
- Wat het team kan doen om eventuele obstakels weg te nemen.
- Wat iedereen wil dat er gebeurt na vandaag.
- Wat er nodig is om vooruitgang te boeken.
Zijn tip: besteed minimaal de helft van je tijd aan de implementatie (het WAT en WANNEER) en de helft aan het proces (HOE en WAAROM).
En, niet onbelangrijk: de aanhouder wint. Ik zie dit ook terug in mijn eigen business. Het is niet een kwestie van ‘even een keertje ergens aandacht aan besteden’. Het is een kwestie van ‘volhouden en doorzetten.
Mijn ervaring is: er moet altijd iemand zijn, die de aanjager is en de obstakels wegneemt voor een team. En dat ben JIJ: de facilitator en gamechanger van het proces!
Blijf aandacht geven aan de teamleden, vraag hoe het met hun gaat, observeer of vraag wat ze nodig hebben. Inspireer ze en houd het proces levend.
Mijn ervaring is: er moet altijd iemand zijn, die de aanjager is en de obstakels wegneemt voor een team. En dat ben JIJ: de facilitator en gamechanger van het proces!
Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar jouw ervaringen rondom het creëren van buy-in. Wat heeft bij jou in het verleden goed gewerkt? Wat pas jij altijd toe en wat zou je zeker in de toekomst op een andere manier doen? Reacties vind ik altijd leuk, daar worden we allemaal wijzer van!
Wil je meer weten over dit boek? In hele heldere taal beschrijft Simon Downling waar je vast kunt lopen en welke fouten we vaak allemaal maken. Verder staat het boek vol met praktische technieken om andere mensen te betrekken en hun commitment te krijgen.
Een boek dat is geschreven voor projectleiders en teammanagers, die net zoals ik vroeger, een team moeten meekrijgen om een project tot een goed einde te brengen en een deadline te halen. Of voor verandermanagers, die een organisatie begeleiden naar een nieuw manier van werken of een cultuurverandering.
Je kunt het boek hier bestellen. Wil je nog een ander boek over dit onderwerp lezen? Dan beveel ik Stralen! Is bij jou het licht al aangegaan? van Lynda Gratton. Dit boek beschrijft hoe jij een bron van inspiratie voor anderen kunt zijn en hoe je met je enthousiasme en positieve energie je omgeving kunt inspireren.
De twee links in mijn blog zijn affiliatelinks, als je dit boek via deze link bij BOL bestelt, krijg ik een klein percentage van de opbrengst.
Vind je het leuk om meer boeklearnings te lezen?
Boeklearnings #1: Don’t just do something, stand there
Boeklearnings #2: The Secrets of Facilitation
Is het niet zo dat enthousiasme uit de mens zelf moet komen?
Gemaakt enthousiasme is eindig.