Eerder deze maand woonde ik een lezing van Jeroen Busscher bij. Jeroen houdt zich al 30 jaar bezig met de vraag hoe menselijk gedrag gevormd wordt en hoe je het kunt beïnvloeden. Enorm interessant. Ik ben een groot fan van hem: hij kan heel goed vertellen en zet je echt aan het denken.
Waar hij het over heeft? Over jouw rol, over communiceren, over samenwerken.
Ik neem je mee in een aantal hele mooie uitspraken uit zijn lezing en uit het boek dat hij geschreven heeft. En, ik vertel je ook mijn interpretatie en gevoel bij deze prikkelende uitspraken. Over hoe ik ernaar kijk, maar ook hoe jij het kunt gebruiken in de samenwerking binnen je team of met anderen.
Creëer ruimte: nee zeggen hoort daarbij!
Wil je ruimte hebben om aan de nieuwe werkrealiteit te werken, om te experimenteren wat er anders kan? Dan moet je tijd creëren. En tegen bepaalde activiteiten nee zeggen.
Dit herken ik als geen ander. Ik ben snel geneigd om tegen iedere klant ‘ja’ te zeggen. Terwijl ik ook een plan heb voor de ontwikkeling van mijn eigen business. Maar dat plan komt altijd op de laatste plaats, klanten gaan bij mij altijd voor.
Herken jij ‘m ook? Jeroen geeft als tip: schrijf op waar je mee gaat stoppen. En, net zo belangrijk: maak vervolgens een plan waar je de extra tijd aan gaat besteden en wat je gaat doen. Want als je geen plan hebt, vult de tijd zich vanzelf weer.
Als jij geen regie voert over je eigen agenda, dan doen anderen dan wel. En denk je dat je het te druk hebt? Het is ook het systeem waarin je werkt dat je druk maakt. Kijk kritischer naar je agenda en maak keuzes in datgene waar je wel en niet op ingaat.
Elkaar begrijpen is een permanente dialoog
We hebben altijd vooroordelen, dat hoort erbij. En we moeten altijd open staan voor nieuwe informatie en bereid te zijn onze vooroordelen aan te pakken.
Nieuwe informatie krijg je door met anderen in contact te staan. In alle openheid een dialoog te voeren. Leer de ander steeds opnieuw kennen. Wees nieuwsgierig naar datgene wat je van de ander niet weet. Ga in gesprek over onderwerpen waar je het nog niet eerder over hebt gehad. Je zult verbaasd zijn hoe je anderen steeds weer opnieuw leert kennen. Elkaar begrijpen is een permanente dialoog.
Altijd te druk betekent iets
Ik heb het altijd druk. Tenminste, ik vind dat ik het altijd druk heb. Er is zoveel werk, er zijn zoveel klanten, er zijn zoveel mogelijkheden om door te groeien. Jeroen zegt hierover: als je omgeving bepaalt hoe je werkt, werk je zelf niet goed.
Bam, die hakt erin.
En alhoewel dit pijn doet, vind ik deze uitspraak wel kloppen. Natuurlijk heb je niet alles in de hand. We worden deels door onze omgeving geleid. Maar constante druk en stress mag je niet accepteren, omdat het er simpelweg voor zorgt dat jij niet tot je recht komt, aldus Jeroen. Zo, die staat.
En wat ik er zelf aan ga doen? Assertiever zijn, minder pleasen en grenzen stellen. En tijd inplannen voor mijn eigen ontwikkeling. Doe je mee?
Verbind je medewerkers
Veel managers worden manager omdat ze goed zijn in hun vak. Maar veel vakkennis hebben betekent nog niet dat je goed bent in leidinggeven. Als medewerker loop je het risico dat je manager jou gaat sturen op de inhoud. Terwijl jij aangenomen bent om jouw expertise en inbreng!
De rol van de manager moet veel meer zijn dat hij/zij ervoor zorgt dat het team goed functioneert. Beschouw je manager als een leverancier: van informatie, toegang tot anderen, hulpbronnen en budget. Geef aan wat je nodig hebt.
En, voor de manager geldt dat hij moet leren luisteren wat het team nodig heeft. Dus empathie, verbinding, luisteren en doorvragen, dát zijn de skills voor de hybride manager.
Je relaties zijn de snelheid voor productiviteit
Als je iemand niet goed kent, niet begrijpt of vertrouwt gaat de samenwerking stroef. Je moet veel uitleggen en hele goede regels afspreken. Daarentegen, ken je iemand goed, dan heb je vaak aan een half woord genoeg.
Communicatie en relatiebeheer zijn de basis voor iedere samenwerking. Als de communicatie langzaam gaat, verloopt de samenwerking moeizaam. Dus voordat we goed kunnen communiceren, zullen we eerst een professionele relatie moeten opbouwen.
En dat opbouwen van relaties, dat vinden we soms lastig. En met name als we digitaal samenwerken, moeten we daar meer de tijd voor nemen. Meer oprechte aandacht in je collega’s steken. Geïnteresseerd zijn in de mens achter dat teamlid. Zo ontstaat begrip, en zo ontstaat vertrouwen. Zo kan de communicatie stromen, zo kan samenwerking succesvol zijn.
Mijn persoonlijke valkuil is dat ik te weinig tijd neem voor mijn team. Ze werken knetterhard voor me, en ik vind persoonlijk dat ik ze te weinig aandacht geef. En dat ben ik aan het veranderen. Door regelmatiger bij te kletsen, te checken waar zij mee bezig zijn. Oog voor de mens achter het teamlid.
Er is meer gedrag dan je ziet
Onze oordelen over andere mensen baseren we vaak op de informatie die we hebben. Maar, er is altijd meer informatie dan jij kunt waarnemen. En daarnaast weet je ook nooit wat iemand denkt, voelt of eerder heeft meegemaakt.
Aan ieder mens zitten meer aspecten dan jij kunt waarnemen. Zelfs aan de mensen die je al heel goed kent. Ik herken dat zeker bij mezelf, sommige mensen hebben bij mij ‘een sticker’. Die zijn zo, en kunnen (in mijn ogen) niet anders zijn.
Jeroen zegt daarop: zie het oordeel dat je ervaart als een uitdaging.
Ga eens op zoek naar aspecten in de ander die juist heel aantrekkelijk zijn, of die je nog niet eerder hebt opgemerkt. Op deze wijze wordt je blik naar de ander veel genuanceerder. Zie je veel meer de kwaliteiten van de ander. En daarmee creëer je weer meer mogelijkheden om samen te werken en van de ander te leren.
Feedask
Informatie over hoe je door anderen ervaren wordt, is essentieel om je te ontwikkelen. Als je niet weet hoe je het doet, kun je het ook niet beter doen. Daarom pleit Jeroen voor een ‘feed-ask’ cultuur: vraag om feedback! Aan je manager, aan je collega’s, aan je relaties. Vraag!