Naast het stellen van goede vragen, is luisteren een hele belangrijke competentie voor een facilitator. Uit ervaring kan ik zeggen dat niet iedereen altijd even goed luistert. Vaak luisteren mensen om daarna zelf iets te kunnen zeggen.  

Vaak luisteren mensen, om daarna iets zelf te kunnen zeggen  

Of, iemand denkt dat hij goed luistert. En denkt te begrijpen wat de ander zegt. Terwijl dat toch echt niet het geval is. En je weet vast wat er dan gebeurt: twee mensen praten langs elkaar heen, met alle consequenties van dien.  

Goed luisteren betekent dat de kern van wat er gezegd wordt, bij jou binnenkomt en tot je doordringt. Zodat je op basis hiervan gerichte vragen kunt stellen. Vragen waarmee je de kern van het vraagstuk bereikt. Vanuit deze kern kun je vervolgens weer verder werken (bijvoorbeeld een vervolgvraag stellen of een specifieke werkvorm inzetten).   

Goed luisteren is niet altijd makkelijk. Je gedachten dwalen af, of je eigen oordelen (‘het zit vast zo en zo’) spelen een rol. 

Goed luisteren is niet altijd makkelijk. Gedachten dwalen af, of jouw eigen oordelen spelen een rol.  

Goed luisteren is een vaardigheid, en kun je trainen. Maar hoe? Om je te helpen heb ik 7 actieve luistertechnieken  voor je beschreven 

Luisteren met je ogen dicht is een goede manier om de essentie te filteren. Als onze ogen open zijn, worden we al snel afgeleid door alles wat we zien. Met gesloten ogen kun je al je aandacht voor 100% richten op de stem en het verhaal van de spreker.  

Stop met denken en luister. Zet je eigen ego opzij en zet je innerlijke stemmen op stil. Focus je op de woorden van de spreker en geef in je hoofd het podium aan de spreker. 

Prioriteer wat je hoort en filter de hoofdlijnen. Laat de details wat ze zijn. Focus je op de kernwoorden en laat de bijwoorden voor wat ze zijn.  

Check de verhaallijn. Vaak start iemand zijn betoog met een zin die lijkt op: ‘ik vertel jullie eerst …, daarna … en ten slotte geef ik …’. 
Als je deze opbouw in je achterhoofd houdt, begrijp je veel sneller waar de spreker is in zijn verhaal.  

Pak de (luister)draad weer op. Als je het idee hebt dat je een onderdeel gemist hebt, blijf daar dan niet te lang bij stil staan. Je kunt 2 dingen doen: of je pakt de draad weer op, of je vraagt  of de spreker zijn laatste zin kan herhalen. Als je je te lang blijft afvragen wat er gezegd werd, mis je nog meer elementen van het verhaal.  

Leg je verhaal vast met visuals. Tekeningen helpen je bij het onthouden van wat er gezegd wordt. Houd je tekeningen eenvoudig, het is niet altijd nodig dat je iconen gebruikt. Het gebruik van pijlen, frames, kleuren en verschillende lettertypes geeft ook al een visueel beeld 

Oefening baart kunst, en dat geldt ook voor luisteren. Het ontwikkelen van nieuwe skills vraagt nu eenmaal veel aandacht. Oefen bijvoorbeeld met het luisteren van een Tedtalk. Pas daarbij ook de eerste tip (luisteren met je ogen dicht) toe.  

Oefenen baart kunst! Luister eens naar een Ted-talk en pas een van de luistertips toe! 

Met het toepassen van deze technieken heb je de skills in huis om in te tunen op alles wat  teamleden zeggen. Als je het lijstje met andere skills aan kunt vullen, hoor ik het graag! 

Bron: Sunni Brown, The Doodle Revolution  

In het begin van dit artikel stipte ik het stellen van goede vragen aan. Omdat dit een enorm belangrijke vaardigheid van een facilitator is, heb ik een een whitepaper geschreven: ‘Het stellen van goede vragen’. Want de juiste vragen stellen klinkt makkelijk, maar is het niet altijd.  

Maar oh, wat kan het stellen van vragen moeilijk zijn. Want welke vraag stel je wanneer? En welke vraag heeft welk effect? Welke vraag stel je binnen welke context? Dezelfde vraag kan de ene keer namelijk wel goed uitpakken, en de andere keer helemaal niets opleveren. Waar moet je aan denken als je goede vragen wilt stellen? Wat is eigenlijk een ‘goede’ vraag? 

In het whitepaper ga hier op in: praktische theorie, nog meer voorbeelden en twee vragenmodellen. Zodat jij facilitator de juiste vragen al in je achterzak hebt. Bijvoorbeeld als je een ander perspectief wilt horen. Of deelnemers kritisch wilt laten denken. Je vraagt ‘m gratis aan via: mireillebeumer.nl/whitepaper    

Wil je geen artikel/blog missen?
Schrijf je in en je ontvangt 'm in je mailbox