Bij mijn faciliteeropdrachten ben ik er altijd enorm (extreem misschien) op gefocust om serieus genomen te worden door de groep. Ik zorg er op allerlei manieren voor dat deelnemers niet om me heen kunnen. Dat ik de facilitator van de groep ben.

Want wat gebeurt er als je onvoldoende zichtbaar bent, je veel veelgebruikte begrippen niet kent of je je onvoldoende krachtig voelt?

Dan slaat de onzekerheid toe en weet ik zeker dat je niet serieus genomen wordt. Met als gevolg dat je in de meeting of workshop niet het resultaat bereikt, dat je kunt bereiken.

Ik deel in dit blog mijn beste 7 tips om als facilitator vol zelfvertrouwen voor de groep te staan:

7 tips om als facilitator vol zelfvertrouwen voor de groep te staan

Wat is het aller vreselijkste wat je ooit als facilitator hebt meegemaakt? Een deelnemer tijdens het laatste Faciliteer Event, stelde me deze vraag.

Ik hoefde niet lang na te denken, die herinnering staat me nog levendig voor de geest. Dat was toen een opdrachtgever tijdens een bijeenkomst het stokje van me overnam. Hij negeerde mijn programma volledig (terwijl we dit uitgebreid van tevoren hadden afgestemd) en bracht vervolgens een compleet nieuwe werkvorm in.

Een werkvorm die (mijn mening) door niemand begrepen werd. En waar de deelnemers toch mee aan de slag moesten (vond de opdrachtgever). Het gevolg: deelnemers waren lost, er kwam geen resultaat. En ik? Ik voelde me onzeker, en niet serieus genomen.

En ik denk dat dit laatste, serieus genomen worden, ook iets is waar ik altijd extreem gefocust op ben. Ik zorg er op allerlei manieren voor dat men niet om mij heen kan en weet, dat ik de facilitator van de bijeenkomst ben.

Hoe ik dat doe, als een krachtige facilitator en vol zelfvertrouwen voor de groep staan? Ik geef je een paar van mijn tips:

  1. Sta rechtop, zet je voeten stevig in de grond en haal goed adem. Het klinkt misschien vreemd, maar een goede, rechte en open houding maakt zoveel verschil. Kijk maar eens in de spiegel, hoe je eruit ziet als je iets voorover gebogen staat. En vergelijk dat eens met je houding, als je rechtop staat, schouders laag en naar achteren.
  2. Leef je in in de context van je opdrachtgever. Zoek bijvoorbeeld bepaalde termen die vaak gebruikt worden op, en weet wat ze betekenen. Je hoeft niet diep in de materie te duiken. Als je de betekenis van een aantal algemene termen kent, laat je wel zien dat je je opdrachtgever serieus neemt.
  3. Wees je bewust, dat jouw doel is om de deelnemers te ondersteunen. Het allermooiste wat je als facilitator kunt bereiken, is als je deelnemers tijdens de bijeenkomst een transformatie doormaken. Dat klinkt groots, ik bedoel ermee dat je graag wilt dat deelnemers ervaren dat er iets is veranderd. Dat ze nader tot elkaar zijn gekomen, dat ze elkaar beter begrijpen, dat ze gezamenlijk ergens aan gewerkt hebben. Jij, de facilitator, bent de ‘stille kracht’ die dit proces begeleid heeft.
  4. Toon oprechte interesse, luister en stel vragen waardoor je laat zien dat je meer wilt weten over het onderwerp dat besproken wordt. Stel vragen in de trend van: ‘wie herkent dit ook? Hoe is dit voor jou? Vertel ons meer hierover, wat is een voorbeeld hiervan? Hoe heeft dit voor jou gewerkt?’ Iedereen die zo’n vraag krijgt, zal hier een antwoord op geven.
  5. Ga kwetsbaarheid niet uit de weg. Het is niet erg, om een keer te zeggen dat je het niet weet, en je graag samen met de groep wilt bespreken wat de volgende stap moet worden.
  6. Licht het programma en de werkvormen toe aan de hand van korte en krachtige zinnen. Op het moment dat je gaat ‘uuuhhen’, of niet duidelijk spreekt, weten de deelnemers ook niet wat ze moeten doen. Deelnemers ervaren onduidelijkheid op dat moment en nemen je gelijk een stuk minder serieus.
  7. Trek je niet terug in de pauzes, maar loop rond. Vraag of het proces ok is, of het programma voldoet aan de verwachtingen. Ga het gesprek met de deelnemers ook op een informele manier aan.

Eigenlijk, nu ik dit zo opschrijf, kan ik nog wel even doorgaan. Deze tips gaan verder dan de praktische tools, checklists of templates die ik tot nu toe veel gedeeld heb. En dat wordt ook mijn leidraad voor de content in 2019.

In 2019 ga ik verder dan alleen de praktische tips en tools. Ik wil je meenemen in hoe mensen leren, hoe je de mind van je deelnemers kunt veranderen, hoe je bereikt dat ze JA tegen een concept of een initiatief zeggen, hoe deelnemers ontwerpen, veranderen en besluiten nemen.

En, ik wil naar JOU als facilitator kijken. Hoe sta jij met zelfvertrouwen voor de groep, welke invloed heb jij als persoon, wat doe je als het echt lastig en moeilijk wordt?

Ik heb dit Fearless Facilitation genoemd (een goede Nederlandse term heb ik hiervoor nog niet gevonden, suggesties zijn altijd welkom!). Dit onderwerp wordt ook de leidraad voor de nieuwe trainingen. Het gaat net een tandje dieper dan de praktische tips en technieken. Maar nog steeds geldt: geen zweverig gedoe, want daarvoor moet je echt niet bij mij zijn (en ja, die praktische tips blijven ook bestaan…).

Ik ben heel benieuwd, hoe je dit vindt klinken? Hoe landt dit bij jou? Fijn als je dit laat weten, ik speel er graag weer op in.

Vind jij het ook lastig om tijdens een bijeenkomst goed te reageren als een onverwachte situatie zich voordoet? Download dan het e-book '20 faciliteerstrategieën om met lastige situaties of conflicten om te gaan'

In dit boek vertel ik je, voor 20 verschillende situaties, wat voor jou als facilitator een handige en een minder handige strategie is om te reageren.

Leave a Reply 0 comments