“Wat is het aller vreselijkste wat je ooit als facilitator hebt meegemaakt?”
Een deelnemer tijdens de Faciliteer Training in november 2018 stelde me deze vraag.

Ik hoefde niet lang na te denken, die herinnering staat me nog levendig voor de geest. Dat was toen een opdrachtgever tijdens een bijeenkomst het stokje van me overnam.
Het voelde een beetje alsof je een wedstrijd speelt, en je merkt dat de tegenstander het spel volledig overneemt.

Wat gebeurde er? De opdrachtgever negeerde mijn programma volledig (terwijl we dit uitgebreid van tevoren hadden afgestemd) en bracht vervolgens een compleet nieuwe werkvorm in.

Een werkvorm die (mijn mening) door niemand begrepen werd. En waar de deelnemers toch mee aan de slag moesten (vond de opdrachtgever). Het gevolg: deelnemers waren lost, er kwam geen resultaat. En ik? Ik voelde me onzeker, en niet serieus genomen.

En ik denk dat dit laatste, serieus genomen worden, iets is waar ik altijd extreem gefocust op ben. Ik zorg er op allerlei manieren voor dat men niet om mij heen kan en weet, dat ik de facilitator van de bijeenkomst ben. Vergelijk het maar weer met het spelen van een wedstrijd: ook daar mag en kan de tegnstander niet om mij heen!

Hoe ik dat doe, als een krachtige facilitator (en wedstrijdspeler) vol zelfvertrouwen voor de groep staan?
Ik geef je 7 tips.

Tip #1

Sta rechtop, zet je voeten stevig in de grond en haal goed adem. Het klinkt misschien vreemd, maar een goede, rechte en open houding maakt zoveel verschil. Kijk maar eens in de spiegel, hoe je eruit ziet als je iets voorover gebogen staat. En vergelijk dat eens met je houding, als je rechtop staat, schouders laag en naar achteren.

Tip #2

Leef je in in de context van je opdrachtgever. Zoek bijvoorbeeld bepaalde termen die vaak gebruikt worden op, en weet wat ze betekenen. Je hoeft niet diep in de materie te duiken. Als je de betekenis van een aantal algemene termen kent, laat je wel zien dat je je opdrachtgever serieus neemt.

Tip #3

Wees je bewust, dat jouw doel is om de deelnemers te ondersteunen. Het allermooiste wat je als facilitator kunt bereiken, is als je deelnemers tijdens de bijeenkomst een transformatie doormaken. Dat klinkt groots, ik bedoel ermee dat je graag wilt dat deelnemers ervaren dat er iets is veranderd. Dat ze nader tot elkaar zijn gekomen, dat ze elkaar beter begrijpen, dat ze gezamenlijk ergens aan gewerkt hebben. Jij, de facilitator, bent de ‘stille kracht’ die dit proces begeleid heeft.

Tip #4

Toon oprechte interesse, luister en stel vragen waardoor je laat zien dat je meer wilt weten over het onderwerp dat besproken wordt. Stel vragen in de trend van: ‘wie herkent dit ook? Hoe is dit voor jou? Vertel ons meer hierover, wat is een voorbeeld hiervan? Hoe heeft dit voor jou gewerkt?’ Iedereen die zo’n vraag krijgt, zal hier een antwoord op geven.

Tip #5

Ga kwetsbaarheid niet uit de weg. Het is niet erg, om een keer te zeggen dat je het niet weet, en je graag samen met de groep wilt bespreken wat de volgende stap moet worden.

Tip #6

Licht het programma en de werkvormen toe aan de hand van korte en krachtige zinnen. Op het moment dat je gaat ‘uuuhhen’, of niet duidelijk spreekt, weten de deelnemers ook niet wat ze moeten doen. Deelnemers ervaren onduidelijkheid op dat moment en nemen je gelijk een stuk minder serieus.

Tip #7

Trek je niet terug in de pauzes, maar loop rond. Vraag of het proces ok is, of het programma voldoet aan de verwachtingen. Ga het gesprek met de deelnemers ook op een informele manier aan.

Dit zijn mijn 7 tips om vol zelfvertrouwen voor de groep te staan. En er is nog veel meer te vertellen over dit onderwerp. Wil je meer lezen, check dan vooral mijn andere blogs of één van de Faciliteer Trainingen die ik geef!

Wil je geen artikel/blog missen?
Schrijf je in en je ontvangt 'm in je mailbox