Hybride werken vraagt om een nieuwe cultuur. We lijken te denken dat dat op kantoor gebeurt. Maar, kantoren bouwen geen culturen. Leiders en teamleden doen dit. Helemaal bij het hybride werken.

Een cultuur creëren, dat gaat niet vanzelf. Daar moeten we veel moeite voor doen. Iedereen, van directie tot aan de werkvloer. En dat is spannend. Net zoals de eerste weken thuiswerken twee jaar geleden spannend waren. Want we wisten toen niet hoe dat zou zijn. En nu weten we weer niet hoe het hybride werken zal uitpakken.

Het meest slechte scenario is dat we weer in onze oude groef, van vóór corona, terugkeren. Dat we allemaal iedere dag, dag in dag uit, op de fiets, trein of auto stappen en naar kantoor gaan. Ongeacht wat je daar gaat doen.

De komende periode gaan we collectief ontdekken hoe we een goede hybride medewerker worden. Hoe we onze hybride samenwerking vormgeven. En zal er een nieuwe cultuur in de organisatie ontstaan.

Een nieuw tijdperk, met een andere manier van samenwerken. Laten we wel datgene wat we de afgelopen twee jaar leerden, meenemen naar dit nieuwe tijdperk. Om dat te ondersteunen, deel ik acht best practices uit de afgelopen periode. Best practices die iedere hybride medewerker in ieder geval zou moeten weten, en doen. En die hun (informeel) leider in mijn ogen faciliteert.

#1 Experimenteer, probeer iets nieuws met elkaar uit en evalueer!

Hybride werken is voor iedereen nieuw. Speel, experimenteer, pas een nieuwe werkwijze toe. Maar alsjeblieft, schiet niet terug in je oude groef. Pak deze kans om je werkwijze en je werkproces op een nieuwe manier in te richten. En besef: een experiment is niet in beton gegoten. Doe iets samen met je team voor een bepaalde periode. En spreek dat ook af. Na deze periode kijk je hoe het bevallen is. En, kun je het experiment aanpassen, als dat nodig en gewenst blijkt te zijn.

#2 Denk als een ondernemer. Ook als je een medewerker bent

Of misschien wel: juist als je een medewerker in loondienst bent. Wat zijn jouw doelen voor deze maand? Wat wil je bereiken, in het kader van je projecten of activiteiten? De tweede stap is dan: beoordeel of alles wat je in die maand doet bijdraagt aan het bereiken van je doel. Doe je de juiste dingen, of ben je bij nietszeggende meetings aanwezig?

#3 Maak performance een centraal punt van je dag

In het verlengde van het vorige punt: wat moet je zeker wel en niet doen, en hoe weet je dat het goed en gedaan is? Richt je dag hierop in. Ga niet eindeloos sociaal doen, omdat anderen dat van je verwachten. Of omdat je toevallig op kantoor bent. Wees autonoom en richt je zo tijd in dat je je werk op de beste manier gedaan krijgt.

#4 Communiceer over je wensen en stem ze af met je collega’s en teamleden

Voordat je je performance centraal stelt in je dag, moet je eerst weten wat je wilt. Hoe wil jij graag werken: wat is jouw voorkeur voor de tijdstippen waarop je werkt, welk werk doe jij het liefste wanneer? Op welke manier kunnen anderen jou het beste ondersteunen? Oftewel: hoe en wanneer ben jij op je best? Communiceer dat ook met je collega’s.

#5 Creëer momenten die ertoe doen: toon waardering voor je collega’s en inspireer elkaar

Met name als je elkaar soms op kantoor, en soms op afstand ziet. Laat afstand geen rol spelen in de mate waarin je elkaar waardeert en fijn met elkaar samenwerkt. Maak werk van waardering en spreek het uit. Ook voor de werknemer ligt hier een rol. Je kunt hier als leidinggevende ook een ritueel van maken: aan het einde van de maand kijk je als team terug en vier je de successen van die maand!

#6 Haal het beste uit je online of hybride meetings, bereid ze voor en zorg voor een duidelijk doel

Bedenk voordat je een meeting ingaat: wat wil jij in deze meeting bereiken? Doe dat ook als je deelnemer bent. Neem je verantwoordelijkheid. Altijd. En ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Facilitators en managers: vertel je deelnemers wat je van ze verwacht, waarom het belangrijk is dat ze aanwezig zijn en wat zij eraan hebben. Ga niet meeten om het meeten. Daar wordt niemand blijer van.

#7 Ga uit van het goede

Met name als je elkaar niet dagelijkse (live) ziet, is dit heel belangrijk. Lees je een email van je collega waarvan je vindt dat de toon niet lekker is? Voel je je aangevallen of vind je dat de mail kort door de bocht is?

Is dat echt zo, of DENK je iets in de email te lezen? Vertrouw erop dat je collega’s en teamleden het goed bedoelen. Met deze gedachte in je achterhoofd lees je iedere mail op een hele andere manier!

#8 Luister meer en praat minder

De meest basic en krachtige manier om met elkaar te verbinden is door naar elkaar te luisteren. Het belangrijkste wat je voor een ander kunt doen is iemand anders aandacht geven. Aandacht door naar de ander te luisteren. Door niet te oordelen, door geen advies te geven, door niet direct in oplossingen te denken. Wel door gewoon te luisteren. Probeer het maar eens en ontdek wat er gebeurt en wat het oplevert.

Dit lijstje is natuurlijk lang niet compleet. We kunnen altijd blijven leren van elkaar. Van welke best practice, welk inzicht, denk jij, dát zou een hybride medewerker moeten weten.?

PS Wil je meer weten over Hybride Werken? Op donderdag 24 maart organiseer ik samen met Jasmijn Mioch de training ‘Get Ready for Hybrid’. Een training van 3 uur waarin je, samen met andere deelnemers, aan de hand van prikkelende stellingen en inhoudelijke content ervaart wat echt nodig is to ‘Get Ready for Hybrid’. Lees meer over deze training over Hybride Werken.

Wil je geen artikel/blog missen?
Schrijf je in en je ontvangt 'm in je mailbox