Case: Hoe praat dit team met elkaar?
”Onze gesprekken lijken op een vijver met karpers die steeds rondjes om elkaar heen zwemmen. Of, ze lijken op drie rijen files op de snelweg: iedereen rijdt naar z’n eigen doel en er vindt geen onderlinge uitwisseling plaats.”
Deze omschrijvingen komen uit de mond van een team met managers. Ik vroeg hen om een omschrijving te geven van hoe zij met elkaar praten. Dit was hun antwoord.
Ze waren er zelf ook niet blij mee. Maar wat ze eraan konden doen, om dit te veranderen? Dat wist het team niet goed.
Hoe een team met elkaar praat. Het zegt zoveel over de samenwerking binnen een team. We hebben goede gesprekken nodig. Ze zijn essentieel om als team succesvol te zijn.
Maar op school leren we niet goed hoe we met elkaar moeten samenwerken. Of hoe we goede gesprekken met elkaar moeten voeren.
We leren het spelenderwijs. We doen iets, en merken daarna of dat wat we zeggen goed landt. Vaak besef je je later dat het handiger was geweest, als je iets anders had gezegd.
De managers in dit team waren stuk voor stuk niet bewust van hoe zij het deden. Hoe hun gesprekken met elkaar verlopen.
Welke patronen zien we tijdens gesprekken?
Tijdens de training Constructieve Conversaties zijn we met elkaar in de patronen gedoken. En daar werd opeens heel veel duidelijk.
Wie nam vaak de oppositie in?
Wie lanceerde er steeds een nieuw idee?
Wie stond er veel in de doe-stand?
Wie sprak het meest over alles wat er nog meer geregeld moest worden?
En wat voor effect had al dit gedrag? Op het verloop van het gesprek en op de input van de anderen?
Al spelenderwijs komen we erachter wat het team steeds weer opnieuw deed. En welke invloed ieder teamlid hierop had.
Hoe kunnen we andere gesprekken voeren?
Tijdens de sessie onderzochten we wat een ieder kan doen om de gesprekken anders te laten verlopen. Door bijvoorbeeld eerst een idee te steunen, voordat je een nieuw idee lanceert. Of door eerst op je handen te gaan zitten, en niet direct in de doe-stand te gaan staan.
Ik zag steeds meer kwartjes vallen. Teamleden kregen inzicht in hun eigen bijdrage in het gesprek. Wat deed of zei ik waardoor het gesprek stokte? Wat kan ik anders doen om ervoor te zorgen dat het gesprek gaat lopen?
Het was een dag met veel inzichten. Inzicht hoe je kunt bepalen of iets handig is om wel of niet naar voren te dragen. Of om iets te zeggen.
En dag met goede voornemens om het anders te doen. Maar vooral met meer begrip voor elkaar en weten hoe je de ander kan verleiden, om een andere rol in een gesprek op te pakken.
Lees meer over training Constructieve Gesprekken
Hoe een team gesprekken voert een van de meest belangrijke elementen voor een ijzersterke samenwerking. Natuurlijk heeft ieder team een eigen dynamiek en kan er van alles spelen. Toch zie ik in iedere samenwerking een aantal elementen steeds weer naar voren komen. Met de inzichten die ik de afgelopen 20 jaar opdeed als manager, consultant, facilitator en trainer ontwikkelde ik een unieke methode: de 7 bouwstenen voor een ijzersterke samenwerking.
Met een unieke samenwerking scan geef ik jou als teammanager een objectieve analyse van datgene wat er speelt in jouw team. En weet je wat het verrassende is? Uit de scan kan blijken dat jouw team iets heel anders nodig heeft dan jij nu denkt…
Benieuwd? Teammanagers kunnen de scan gratis aanvragen.